Непрекъснато се натъкваме на примери (линковете за излишни) за нагла (и неумела) пропаганда из мейнстрийм медиите. В момента това са практически всички телевизии – БНТ1 (естествено), bTV (даже по-нагли, защото за предишните си се има за нормално), Нова и доста от миноритарните кабеларки (които не поглеждам, но това не значи че си нямат зрители).
Успоредно с телевизионната канонада, има и вестникарска. Там освен обичайните заподозрени от ВАЦ (които са толкова свързани с WAZ, колкото и bTV е с Мърдок), активно се изявяват "Стандарт" (ордените са с пари все пак) и "Телеграф" (което е най-гнусния парцал, който съм виждал, при четенето на една страница IQ-то пада с 10%, а желанието за антисоциално поведение нараства с 50%). Напоследък вестниците на Ирена Кръстева са май най-активни, което е обяснимо – трябва да се изплащат. "Сега" е в опозиция, но не поради съвест, а поради стечение на обстоятелствата, но него кой ли го чете…
Е, канонадата е пълна. С много малки, направо пренебрежими (като слушаемост) изключения. [Edit: Тук под пропаганда имам в предвид умишленото омаловажаване (или направи
скриване) на някой “неудобни” новини и раздуването на други, за да не
се забележи отсъствието на първите.
Похватът за отвличане на вниманието “димка” е най-използван. Вместо
новините да говорят за нашето насиране за двеста милиона, ще пишат за
нечие друго (на някой “бушон”) за десет хиляди и за прегрешения отпреди
10 години…]
Но бидейки сравнително образован и движейко се в кръг от подобни на мен хора, се чувствам малко изолирам от масовата тълпа. От време на време ми се случва челен сблъсък (на някоя опашка в държавно учреждение например) с реалността и разбирам, че май нищо не знам за мнозинството.
И макар че малко ме интересува то каква музика слуша и дали най-важното за него е присъствието на някоя брадърка в Плейбой, то силно ме интересува дали вярва на пропагандата?
За това мнозинство избира моите управници и аз трябва да търпя последствията от тях. Доказателства има и в двете посоки:
От една страна рейтингите на новините не са най-високи и по-малко хора ги гледат, отколкото преди време. За тиражите на вестниците знаем, налага се да се пуснат безплатни, за да достига посланието до повече глави добитък. Това говори че на хората им е писнало от глупости. А и пропагандата е толкова плитка и плоска, че са необходими две мозъчни клетки и един неврон между тях, за да се прозре това.
Но от друга страна същия този добитък електорат, ще гласува отново за… БСП, ДПС и Атака?! И начело е водената от абсолютно провалилият се софийски кмет, ГЕРБ (което е лидерско формирование от абсурдния тип БББ, НДСВ, ДСБ и ще е практически изчезнало до следващите избори). Тоест може би все още хората вярват? Защото някак си иначе щяха да си кажат, "не бе, на тези не може пак да им давам милиарди в ръцете!" Или онзи гореспоменат неврон просто е зает да обработва впечатленията от Шоуто на Слави – финал "Моята голяма ТВ сватба"?
Наистина ли вярват?
Edit: А ето три дни по-късно – Лъчезар е отговорил
Споделете във Facebook
|
Споделете в Twitter |
Ако ви се чете още, съседните публикации са:
« Формула грозотия || Бягане… с телефон? »
Или пробвайте тези:
Ако написаното ви е харесало, абонирайте се:
|
|
Абонирайте се като кликнете на иконата.
Ще имате избор между RSS или email абонамент Научете какво е това RSS |


февруари 17th, 2009 at 9:34
да, вярват
когато практически нямаш други източници на информация, нито си се сблъсквал с алтернативно мнение, няма как да ти се задейства критическото мислене, даже да имаш такова
[базирано на много наблюдения]
февруари 17th, 2009 at 9:36
Страхотна статия. И аз мисля същото, но разбирането ми за пропаганда се различава малко от вашето. На директната политическа пропаганда вече дори стадото не вярва, защото не му остана вълна за стрижене вече на гърба и през последните 20 години разви условен рефлекс: политик = лъжец. А стадото се движи от инстинкти. С друга пропаганда обаче успяха да му скроят шапката и това е „кризата“.
февруари 17th, 2009 at 9:43
Тук под пропаганда имам в предвид умишленото омаловажаване (или направи скриване) на някой „неудобни“ новини и раздуването на други, за да не се забележи отсъствието на първите.
Похватът за отвличане на вниманието „димка“ е най-използван. Вместо новините да говорят за нашето насиране за двеста милиона, ще пишат за нечие друго (на някой „бушон“) за десет хиляди и за прегрешения отпреди 10 години…
http://templar.blog.bg/viewpost.php?id=288326
февруари 17th, 2009 at 9:47
Да, вярват. Даже и да не вярват на изборите ще се дъжат така като че ли вярват: т.е.ще гласуват за мейнстрийма или изобщо няма да гласуват – т.е.вярват, че всички са маскари или пък „харесвам Бойко, защото е толкова популярен“ (довод на моя колега)
февруари 17th, 2009 at 9:53
прекалено много неща хвърляш, всичките в кюпа, и определено не съм съгласен за пропаганда по Nova и TV2 примерно(TV2 без да си е споменал влиза като мейнстрийм медиа) не знам колко ги гледаш, но очевидно не достатъчно.
Също правиш грешката – как всички пасат трева едва ли не и вярват – ами че в самия манталитет на българина е заложено да се съмнява във всичко и да е абсолютен песимист, що все му приписвате някакви розови сънища едва ли не. Кои гласуват за комунистите – сантиментални същества създадени по време на комунизма нисши безмозъчни твари
За изборите – би ли казал какво предлагаш – да не се гласува? или какво? някак всички критикувате и никой не дава решения, и така единствено вдигате процента на БСП и ДПС отказвайки хората да гласуват. Рационално мислещия гласоподавател знае, че когато не ти допада никой, подкрепяш най-малкото зло.
За абсолютния провал на Бойко – няма никаква база за сравнение за дупките които остави Софиянски и сега, поне 75% са изчезнали, справи се и с проблема с боклука, за задръстванията – е там няма такава сила която може да ги оправи – 1 млн. автомобила в град проектиран за колко бяха половин милион жители
февруари 17th, 2009 at 10:00
PS: много стандартни коментари за тези коментирали преди мене – те не пасат трева, но другите го правят, облъчвани от медиите, хахаха, по-скоро въпроса е вие вярвате ли си в тези глупости, които пишете, та мейнстрийм медиите колко зрители смятате, че изобщо имат, вярвате на пийпълметрията ли :)))) там за милионите, хехехе
февруари 17th, 2009 at 10:11
За Бойко не коментирам, каквото съм писал (и тук и преди) то се вижда по улиците (е, вечер не се вижда :)
Колкото до гласуването, според мен разликата между по-малкото зло и по-голямото е толкова голяма колкото и тази между по-малкото зло и доброто.
Така че може и всички (в момента и защото позволяваме) да са маскари, но не са ЕДНАКВИ маскари!
Затова гласуването е важно – първо никак не е маловажно кои точно „маскари“ ще управляват и второ – не трябва по такъв елементарен начин да се подкопава демокрацията (което е точно целта на най-големите „маскари“)
Ето – това решение ли е?
февруари 17th, 2009 at 10:46
Изобщо цялата пропаганда в последно време се върти именно около това – да се откажат хората да гласуват. Първо беше борбата срещу „екстремистите“, после срещу „двуполюсния модел“, след това срещу „политическото“ – точно затова се и провалиха протестите тази зима: организаторите бягаха като дявол от тамян от „политиката“ без да разбират, че мейнстриймът иска точно това – да се избяга от политическото. Тогава се получава политически пасивно население, след което цената на един глас за изборите нараства (т.е.избират се предтсвители с по-малко гласове), от което пък следва, че останалите избиратели могата да бъдат разделени лесно на две групи: 1.твърди привърженици, което само по себе си не е лошо, защото все пак са хора с отношение)
2.най-обикновено продавачи на глас – и без това нямат отношение, защо да не изкарат 20-50-80 лева за една разходка до урните
февруари 17th, 2009 at 10:58
което пък става абсолютно невъзможно при 85% активност…
Та затова ни карат да бягаме от политиката – много по-лесно си го развяват в такъв случай (байрака;-)
февруари 17th, 2009 at 11:31
„..когато практически нямаш други източници на информация, нито си се сблъсквал с алтернативно мнение…“. Има, има, но няма кой да потърси. По-лесно е директно погълнеш, каквото ти дават и, за съжаление, е разбираемо. Кой ще ти се занимава като и без това ти висят хиляди простотии на главата. Само че, както Мишо правилно е отбелязал – „… това мнозинство избира моите управници и аз трябва да търпя последствията от тях.“ и тук вече хилядите простотии не са извинение. Аз така мисля.
февруари 17th, 2009 at 11:49
Интересно си го написал. Само не съм съгласен с това което пишеш за Б.Б. по простата причина, че няма друг политик като него в България, откровен и сериозен и честно казано ми писна да сравнявате ГЕРБ и ББ с НДСВ и „Царя“, няма нищо общо и ГЕРБ и ББ няма да изчезнат след 4 години !!!
февруари 17th, 2009 at 11:57
Защо всички приемат за даденост, че публиката не харесва сегашното положение на нещата? Много хора имат съвсем реален интерес от него – разрастваща се бюрокрация, получатели на субсидии и социални помощи, работещи в предприятия, които ще се сринат без държавна подкрепа (училища, БДЖ, Топлофикации, въгледобив, Кремиковци…). Ако човек тръгне да събира бройките, резултатите от последните няколко избори си се получават.
Та, според мен пропагандата има ограничен ефект върху изборите. Основната мотивация е рационална, клюките просто подпомагат (само)оправдаването за предпочитането на краткосрочния интерес пред дългосрочния.
февруари 17th, 2009 at 12:26
@Спас:
Интересно виждане. Но не знам доколко може да се подкрепи от емпирични данни. Тези на държавна хранилка (имам в предвид предприятия, които в нормална пазарна среда биха изчезнали) са безспорно доста, но дали са достатъчно?
Те са няколкостотин хиляди (вкл. и съпрузи/съпруги), но не мисля че всички поставят личния интерес пред този на децата си (да кажем). Нужно е да се намалят с коефициент (например 0.8)
Към тях можем да добавим и пенсионерите, които са родители на горната група, но отново само част.
Обикновените пенсионери обаче не би трябвало да са в тази група, кражбите и нерационалното използване на обществени средства ги ощетяват, а формално погледнато нямат пряка зависимост от крадливите партии, пенсиите ще си ги има.
А и тези групи могат да се причислят към „твърдия електорат“. Не забравяйте, че БСП спечели доста даже през 1997-ма.
Но за останалите може би важи обяснението на Стойчо…
февруари 17th, 2009 at 16:49
Всеки си има мнение по въпроса. Но от хора като теб нищо не става. Светът не е идеален, в която и държава да отидеш ще намериш проблеми, корупция, дупки …
Когато трябва да избираш винаги се стигадо това да избереш по-малкото зло. Освен ако не се хванеш ти с политика и да ме убедиш че си по-добър от сегашните политици, по-добре не настроивай хората срещу всички. Проблема е не че гласуваме за боклуци, а че не ги сваляме от власт след парвия гаф. Безнаказаноста прави и от свестните хора престъпници. Всеки да избира които си иска, ако ще и заради сините му очи. Проблема е че като граждани не оказваме контрол вурху избраните от нас.
февруари 17th, 2009 at 20:04
Ивайло, ти май не си чел по-нагоре ;)
февруари 17th, 2009 at 23:15
@Слави Трайков
Б.Б. е сериозен само в това да се докопа до властта. Паралели със Симеон – бол. Какво не обеща Б.Б., за да стане кмет? Какво направи като стана? Попречило му било „тежкото наследство от предишни кметове“. Защо не се замисли за това, когато обещаваше?
юли 29th, 2009 at 13:08
Въобше не разбрах какво искаш да кажеш. Което означава че май и ти не знаеш. Тогава защо го пишеш? На всичко отгоре и явно нищо не си разбрал от това което става в България. Което пък се опитваш да представиш за някаква много интелигентна позиция. И всичко това е написано с някакъв менторски тон. Човече имаш нужда от образование. Ходи на училище, учи си уроците и току виж си проумял колко е 2Х2. Кой ти е крив, че не разбираш каква е разликата между Доган и Атака, и между мафията БСП-ДПС и останалата част от гражданите на България.
юли 29th, 2009 at 13:16
Не ме приравнявай с теб, ако обичаш. Това че ти не си разбрал означава само… че не си разбрал.
Така че можеш да последваш собствените си инструкции и после пак да се върнеш, ако искаш.
На мен няма да ми липсваш. Последователи на Атака имам достатъчно за коментатори :)