Днес за пореден път с Дани си говорихме за такситата в София. Миналата седмица отново тя трябваше да разчита на таксита и отново потвърди всеобщото наблюдение, че те са ужасно зле. Аз пък се върнах от няколко дни в Швейцария, където шофьорите на таксита (поляк и трима сърби), никога не си позволиха да ме заговорят (ако аз не исках), камо ли пък да ми се заоплакват от житието си. Тук, някакъв смотаняк, облечен в анцуг, на втория завой от летището, ми беше надул главата, крещейки как тарифите били ниски, клиентите – малко (нищо чудно, че беше бакшиш, с горната логика, очевидно не беше доктор по икономика), а викаше естествено, за да надвика гърмящата чалга. А аз трябваше да отворя прозореца, за да мога да дишам през гъстия цигарен дим.
Е, толкова ли е невъзможно, да има нормална такси-компания в София? В Цюрих тарифата е 1.2 франка на километър или 1.55 лв. Това е само два пъти над сегашното. За която цена в момента получавате сърдита диспечерка, 35 минути чакане, намусен шофьор, който пуши, надува чалгата, след което вика, за да я надвика, оплаквайки се и товарейки ви с неговите си проблеми, облечен е в непран анцуг и носи джапанки.
А какво можем да получим за 1.55?
- Е-класа или Пасат. На не повече от три години.
- Неутрално радио (или нищо, по желание на клиента). Без чалга, тежък рок или футбол. И без телевизори при 110 км/ч.
- Без цигари, изпушени в колата. Нито по време на пътуване нито преди. Никога!
- Без ароматизатори. Просто ако шофьорът е изкъпан и изпран и не пуши, а колата се мие всекидневно, от тях няма нужда. Кето ни води и до:
- Шофюорът е изкъпан и прилично облечен. Да – риза и сако са приличното облекло. И не искам да му виждам пръстите на краката!
- Климатик. Не, не като надпис на задното стъкло, а като реално работещо копче.
- Колите изглеждат еднакво, стандартно и имат стъкла с прозрачността на производителя.
- Багажник. Да – защото виждали ли сте колко багажно място остава за три куфара, в една Шкода Фабия с метанова уредба? И шофьорът слиза, поставя багажа там, а на края отново слиза и го изважда.
- Всички седалки имат колани (направо съм смаян, че и такова нещо се счита за екстра при нашите бакшиши).
- Детска полу-седалга е налице и ако се налага да я ползвате, я ползвате.
- Шофьорът не говори! Освен ако не го попитате нещо първи.
- Рестото се връща. До стотинка! Бакшишът се дава после и по усмотрение на клиента.
- Не се налага да се пита дали шофьорът ще благоволи да ви качи. Даже и ако искате да отидете на 200 метра;
- Учтива и говореща поне английски, диспечерка.
Е, мислите ли че няма да има клиенти? Аз пък съм сигурен, че ще има.
Всъщност може би именно това е причината подобни таксита да няма. Сегашните бакшиши не могат да оказват горната услуга. И на прошляците ще им остане да карат само проститутките от Централна гара до хотел Цура. И може да се вдигнат и да потрошат нормалните коли, заедно с шофьорите им… А полицията все ще гледа на другата страна…
снимки сс mainexit.net и surtr
Споделете във Facebook
|
Споделете в Twitter |
Ако ви се чете още, съседните публикации са:
« Кирилизация на хардуерна клавиатура за XPERIA X1 || Въпрос на ценности »
Или пробвайте тези:
- ОББ въвежда наказателна такса за собствените си клиенти
- Едно дърво по-малко
- Кога ще загасне последната лампа?
- Т-образни кръстовища за напреднали
- Закон за защита на уличните кучета и правата им в хапането на хора
Ако написаното ви е харесало, абонирайте се:
|
|
Абонирайте се като кликнете на иконата.
Ще имате избор между RSS или email абонамент Научете какво е това RSS |


ноември 18th, 2008 at 11:58
Мислех да пиша подобен пост при с почти същия сюжет… прибирате се от чужбина и хващате първото такси на летището и само на половин километър вече сте welcomed в родната действителност благодарение на шофьора, който приема като свое задължение да ви скофти настроението за отрицателно време въвличайки ви в интегралната простотия, в която той съществува и смята да направи и ваша, поне за малко, докато пътувате с него…
Истината е, че на мен ми се налага ежедневно да пътувам с такси – лоша работа. Изключвайки малкото свестни таксиджии огроманата част от тях(софийските)са първокласна сган от мързеливи, некъпани, нахални персонажи…
Съвсем прясна случка – казвам се вечер в такси на път за вкъщи… шофьора започва да ми държи лекция как да бъде поздравен когато някой се качва в таксито, как първо се питало доли може да те извози до исканата дестинация, защото можело да не му бъдело по път и че едва ли не го прави от едното благородство за което трябва не само да му платиш, ами и да се чувстваш виновен, че си нарушил блаженното му висене на стоянката и да си благодарен на благородството с което се е съгласил да те качи. What the FUCK is that!!! К’во правят тия миндили на улицата? Излезли са да работят или да си почиват и да въртят моабети по стоянките слушайки чалга и гледайки мача…
ноември 18th, 2008 at 12:03
Да, как можах да забравя за това – „не возя за по-малко от 37 километра“ и вездесъщия номер да се качиш и като кажеш адреса, та ти каже „А, аз тука чакам на адрес“
ноември 18th, 2008 at 12:49
Е, поне не са ви с 1лв първоначална тарифа и 90ст на километър… както е във Варна примерно :)
ноември 18th, 2008 at 13:29
Сигурно някаква квантова мини-експлозия трябва да има, за да се оправят бакшишите в София. Още преди години претръпнах да се оплаквам от тях. А ги ползвам редовно когато съм България. С времето се научих, да им казвам да спрат „тая чалга“. А с показ на пълен дезинтерес ги отказвам бързо от приказки. Случвало се и да му заява, че не ме интересува, че има само кашкавал в хладилника. Не ми се зарадва.
А цените според мен няма да ги вдигнат. Поне не двойно. Защото клиентите ще намалеят драстично, а от там ще останат и много бакшиши без работа.
А хората ще се преместят на маршрутните бакшиши. А и те са едни … те са в друго измерения на селянията. :)
ноември 18th, 2008 at 13:33
О, аз изобщо не предлагам да се вдигне цената на сегашните таксита. И 10 лева на километър да стане, тези ориенталски дембели, ще са си същите. То това няма общо с цената, а с възпитанието.
Имам предвид да се появи нова фирма, с нови изисквания (горните)
ноември 18th, 2008 at 22:22
На мен сравнително рядко ми се налага да ползвам такси, но като цяло съм съгласен с написаното дотук.
Монетата обаче има и друга страна.
- В доста офиси има хора които също не се къпят всеки ден, и слагат риза и панталон понеже ги задължават.
- В страната като цяло, има доста хора които са на мнение че „ден,година храни“ , и гледат да те „оскубят“, без въобще да помислят че би се върнал при тях просто защото си бил доволен.
- съществуват и доста фирми които пренебрегват разни „малки поръчки“, понеже им губят времето и не се взимат големи пари от това.
- Има и още един куп примери че „бакшишите“, са просто едно отражение на реалността в която живеем – има и свестни, има и абсолютни престъпници.
Просто нещата се променят, но доста по-бавно отколкото ни се иска :-(
ноември 19th, 2008 at 13:04
Да, и аз съм съгласна с написаното. Обаче не мога да разбера как вие – българи – се разграничатавате от всичко това. Мислите си, че вие сте по-различни, че възпитанието ви е друго – моля ви! Всички ние правим държавата си – такава каквато е. Защо всеки се дистанцира, изключва от лошите процеси, гледа отстрани, само мърмори, но той не е ОТ ТИЯ. Той е от върха, не от България, а откъде?! Много е смешно когато се коментира така – един обикновен младеж, работещ нормална работа като Михаил, се е приел прекалено насериозно и си мисли, че е някой друг. Виж си работата, виж си жилището – на каква база имаш такова мислене. Да може би си различен от „бакшиша“, но това е твоят народ и произход. В България аристократи няма и не е имало никога. Смешно е, когато се мислиш за нещо различно и не оттук. Може би се устремил към нещо повече, но още не си го стигнал.
ноември 19th, 2008 at 18:44
„Обаче не мога да разбера как вие – българи – се разграничавате от всичко това.“ – Опааа, това малко ми звучи като „Аз понеже вече не живея в България, та направо ви се чудя“ ???
ноември 19th, 2008 at 19:56
Ухааа, трол на хоризонта :)
Само ще кажа, че възпитанието и честотата на къпане няма общо с работата и жилището. Което нито е предмет на настоящото обсъждане, нито е твоя работа.
Но емигрантството прави хората по-важни и както знаем, по подразбиране успели, така че кои сме ние да коментираме?
ноември 24th, 2008 at 12:52
@Ели – знаеш ли, желанието да промениш нещо започва с това да си дефинираш проблема – както е известно – няма нерешими проблеми, а неправилно поставени такива (Айнщайн), а и съвсем не може да се отрече, че БГ е страната на абсурдите, НО не по-малко от която и да е друга страна, където абсурдите са в друга плоскост и това е моето мнение, на човек пребовавал зад доста граници и на Изток и на Запад…
А що се касае до обсъждането на това как битието определя съзнанието и доколко това е свързано с благородния и аристократичен произход оставям на самата теб да прецениш защо подхващаш тази тема :)
ноември 24th, 2008 at 13:25
@Ели, и какво като са сънародници, да го разцелува като се видят ли?
Ели, събуди се, живеем в отворен голям глобален свят. Малко ме интересува, дали един селянин е от България, от Германия, от САЩ или от Бразилия. Той пак си е селянин и вечерта облича официалния анцуг.
ноември 30th, 2008 at 23:45
Според мен Ели ви казва, че сте прекалено много идеалните. Как винаги проблемът е в другите или другаде, но вие сте над това, вие сте по-добри, вие сте изключение. Ето в случая, всеки е по-възпитан от бакшиша, по-претенциозен от останалите клиенти на тези услуги, по-разбиращ как трябва да е. Ами как тогава държавата ни е на това дередже като толкова много са по-добрите. Един от вас не разбра какво ви казва Ели, а я нападнахте, защото се обидихте как може да ви принизи някой към народа ви. Вие се мислите за по-различни, ама не сте. Ето от това идва ужасът в тази държава.
декември 1st, 2008 at 13:47
Не знам какво казва Ели, нито изобщо последните коментари и не ме интересува особено.
За малко не изтрих цялата тая безсмислена дискусия, но днес вече покрих квотата за изтриване :)
Но ако можете да допринесете по темата, която Е: „Бихте ли да давали повече за такси, ако ще получите по-качествена услуга?“
НЕ е предмет на статията дали аз или другите коментиращи са по възпитани от средното за страната или дали се къпят по често.
Не се правете на тролове..
март 7th, 2009 at 16:32
Подобна е ситуацията и в Ломбардия, с разликата, че само при влизане в таксито, броячът вече отчита 15 евро. Разстояние от близо 6 км струва около 25 евро. Автомобилите са винаги бели лимузини Крайслер или Мерцедес.
Един от последните ми опити с българско такси беше на пристигане от Пловдив в София, с влак. Пристигащите дебнеше полу-двойник на Маджо, на когото предложих 5 лв. да ме закара от-до /дистанцията беше „срамно“ кратка – Централна гара – административната сграда на Агенция „Митници“ на „Раковска“/. Двойникът на Маджо се оказа много пъргав, и без покана ми помогна с куфара.
А за Швейцария какво изобщо да говорим… Както България, така и Италия са много далече от нея.
август 8th, 2009 at 19:43
В София трудно можеш да срещнеш такси без чалга. Аз такива просто ги отминавам. И само веднъж попаднах на такси с рок-музика /радио Зи-Рок/. Въпреки, че съм заклен фен на хард-рока и хеви-метъла, аз също споделям мнението, че музиката трябва или да бъде неутрална или да я няма.