Fair Trade е модно течение, което проповядва, че на бедните произвадители на каквото и да е от третия и четвъртия свят (кафе, банани, маратонки), трябва да се плаща "честната цена", тоест – толкова колкото бихте платили и на производител от "първия" свят. И виждам, че както е заляло Западна Европа, си пробива път и насам – в супермаркета има цял щанд пълен с надценени стоки с fair trade етикетчета.На теория така бедните производители ще получат повече пари и ще забогатеят, целият свят ще стане "първи", няма да има бедни и гладни и "ще настане такъв живот, че само си викам… данооо"… (чак и аз запях въодушевен от перспективата)!
За щастие за това явление не е много разпространено, макар че се води модно. За щастие, защото ако се приложи масово, фермерите и черноработниците от третия свят ще станат още по-бедни и просто ще умрат от глад. Защо?
Две причини:
1. Ако ще плащам на производителите на ризи в Бангладеш, колкото бих плащал на тези в Германия, е твърде вероятно просто всички ризи да се произвеждат в Германия. И бангладешките на "първосветовни" цени, ще си останат непродадени, заводите – затворени, а работещите там – не с мизерна, а с никаква заплата! Тоест – поддържайте всички sweatshops, защото ако не са те – няма никаква причина да има промишленост там.
Освен това ако цената се поддържа по-висока изкуствено, производителите ще се стимулират да произвеждат все повече стока, което в средносрочен и дългосрочен план ще доведе до свръхпредлагане – и отново до криза и бедност.
2. Един от основните принципи на fair trade е премахването на посредниците. Тоест – цената, която крайният потребител плаща да отива (поне в голямата си част) до производителя. Вихри се социалистическото схващане, че търговците "пият кръвчицата" на честните работници. Истината е, че ако ги няма търговците, потребителите няма изобщо и да чуят за съществуването на тези производители, тоест – по-малък пазар -> непродадена стока -> бедни и гладуващи производители.
Тоест не трябва да се бие по главата на "лошите" посредници, а да се работи например по премахването на разни мита и други търговски ограничения.
Накрая – пийте си еквадорското кафе, облечени във виетнамска риза и бъдете горди – ако не сте вие, тези хора няма да имат нищо!
btw – и аз работя благодарение на това че няма fair trade – ако заплатата ми беше швейцарска, моята фирма нямаше изобщо да я има. Да живее експлоатацията!
Споделете във Facebook
|
Споделете в Twitter |
Ако ви се чете още, съседните публикации са:
« Как да решим проблема с паркирането в София || Такса за поддръжка на общинска собственост »
Или пробвайте тези:
- Дайте си пин-а. Сега се подпишете?
- Как се прави рекламация в Технополис
- Няколко човека на протест срещу края на свободното слово
- Мебели, създаващи настроение
- Идиотизмът е заразен
Ако написаното ви е харесало, абонирайте се:
|
|
Абонирайте се като кликнете на иконата.
Ще имате избор между RSS или email абонамент Научете какво е това RSS |


октомври 21st, 2009 at 9:22
Тоя феър трейд е същата глупост като домашната екология (гаси лампите, не карай кола, боклука разделно) – служи за модерност и успокояване на съвестта, а не за да допринесе нещо реално.
октомври 21st, 2009 at 9:30
за да характеризирам типа хора които си падат по подобни неща се опитвам да популяризирам термина „екоетноарт“
това е то. и да, колкото да е непопулярно сега аз си падам малко мръсен неолибералист.
октомври 21st, 2009 at 9:45
Ако всички вземат еднакво за труда, то няма да има много бедни и богати, т.е. капитализма няма да може да експлоатира, от което живее, т.е. ще почне да се губи като такъв, т.е. – това няма как да стане. Капитализма е система обоснавана на разделението на соц. слоеве. А никой няма да реже клона, на който седи… ;)
октомври 21st, 2009 at 10:37
мили Коко, капитализмът е система, основана на … капитала. Т.е. на натрупването на пари у хората, които после инвестират тия пари в производство – купуват машини, наемат работници, произвеждат и продават.
октомври 21st, 2009 at 14:15
По скалата от 1 до 10. Давам 10 на статията. Някъде навремето четох, че трябвало да се ограничаваме по празниците. Защото имало толкова много гладуващи хора, а ние сме се тъпкали. И един коментар ми отвори очите. „Ако се огранича и не си купя банани, те ще изгният. Търговеца няма да купи нови защото не се продават. Прекупвача няма да плати за нови на производителе, а тои от своя страна няма да плати на африканчето да се качи на палмата и да свали нови.“ *свободен преразказ* … Така, че да изхвърляме храна и да си носим виетнамските ризи, за да не измрът от глад производителите.
октомври 21st, 2009 at 15:40
Не виждам проблем във Fair Trade. Щом като има търсене на силно надценени стоки, нищо не пречи да има и предлагане. Целия бизнес модел на Apple се основава на това. Проблем би имало, ако всички производители или всички купувачи бяха задължени да тъгуват на по-високите цени, но не това се случва
октомври 21st, 2009 at 15:44
Ами точно това е проблемът.
Иска се да стане (засега поне) неморално да се търси по-ниската продажна цена – тоест че конкуренцията между продавачите (а тя е предимно ценова) е нещо лошо.
октомври 21st, 2009 at 19:59
Очаквам след подобен коментар да видя изредени предложения как да се подобри нещото обект на критика?
Идеята на fair trade е хубава. Аргументът за ризите в Германия е крив, защото fair-trade не е относно ризи (крайни продукти), а относно храни. Ако беше верен, в Германия щяха да отглеждат и кафе, и памук, и всякакви други неща, които носят етикета Fair Trade, ала уви, там нямат нужните условия (а и обществото им няма желание за фермерство). Така още от първата точка теорията пада в канала.
Всеки ден гледам (и понякога снимам) как от супера под нас изхвърлят (буквално) храна. Не е приятна гледка. Но другата страна на аргумента с бананите е това, че ако си ги купя и не ги изям, съм дал пари и съм ги изхвърлил на боклука. Преди два дни това беше тема на телевизионен обзор във Великобритания – западното общество купува без да яде. Тогава защо да не купува fair-trade, 1 стотинка в Тайланд е по-добре от 0 стотинки.
Не съм съгласен с fair-trade цените, смятам че има нелогични надценки, но все пак критиката по-горе ми изглежда едностранна.
още:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_trade_debate
http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_trade#Criticism
октомври 22nd, 2009 at 9:53
Всъщност Fair Trade определено не е относно храни, просто засега това има в супермаркета. А иначе включва всякакви произведени в третия свят стоки, макар и основно традиционните продукти (разни дрънкулки например).
Проблемът е че ако плащаш надценка над пазарната цена, стимулираш да се произвежда повече от необходимото (да не говорим за изпадане в зависимост от една или малко култури) и в края на краищата отново се стига до бедност.
Втория параграф не го разбирам, напълно съм съгласен, че 1 стотинка в Тайланд е по добре от 0. А 0 ще се получат точно ако цената е „fair trade“.
октомври 23rd, 2009 at 10:57
Кафето та кафето – като е толкова ценно да го продават скъпо, и всички които пият кафе ще се съобразяват, защото няма да имат избор. Пазарът сам се регулира, ако нещо струва толкова – значи струва толкова. Няма нужда от разни измислени схеми и тактики за интервенция. Ако труда ти е скъп и уникален – взимай много пари за него.
октомври 25th, 2009 at 12:59
Досега всеки опит за регулиране на икономическите процеси чрез външна намеса се е провалял. Независимо с колко точно добри намерения е бил. Феър трейда е измислица на хора, които си нямат понятие от явленията, които движат света, но измислица, находчиво използвана от търговците, на които пък доста неща са им ясни.
декември 29th, 2009 at 20:28
Статията и според мен е прекалено едностранчива и не предлага решения. Защо всеки си мисли че светът се движи от капитализма? Капитализъм има само в последните стотина години, а светът съществува от милиарди. Fair Trade е добра идея, най-малкото защото ни кара да се замислим за хората от третия свят. Ако ти купуваш нещо с етикет Fair Trade ти не разсъждаваш като всички останали, които търсят нещо „по-тънко“. Даваш си парите с убеждението, че производителят на точно тази стока ги заслужава. Това е нещо повече от пазарни взаимоотношения, тук има и благотворителност. Затова и все повече хора се замислят върху баланса между икономиката, обществото и околната среда. Тези сфери вече не могат да се разглеждат изолирано. Остава и хората, които работят за Fair Trade да го правят честно и осъзнато. Най-вероятно това притестнява повечето от вас, а не самата идея, надявам се.
Поздрави!:)
декември 29th, 2009 at 21:59
Притеснява ме това, че се приема за „нормално“ и „благородно“ някой да получава повече за труда си, отколкото хората са готови да платят чрез пазара. Само защото този някой има… „нужда“?!?
Защо това е порочно и грешно е достатъчно дискутирано другаде, ако смятате че това е приемливо, то няма да се разберем и дискусията е безпредметна…
декември 29th, 2009 at 23:01
„Защо всеки си мисли че светът се движи от капитализма? Капитализъм има само в последните стотина години, а светът съществува от милиарди.“
Алекс, капитализъм е социално-икономическа система, в която средствата за производство са частна собственост. Капитализъм има още откак първия пещерен човек си е направил копие и то е било негово, и с него той е произвеждал (т.е. ловил) храна за себе си и семейството си.
декември 30th, 2009 at 9:34
Longanion,
Мислиш ли че първобитният човек след като е уловил плячката, се е върнал при племето си и е опнал една сергийка, за да разпродава уловеното, т.е. да даде само на този, който му даде нещо в замяна?
Не намирайте капитализъм навсякъде. Иначе и аз мисля, че тази дискусия няма да ни доведе до никъде. :)
Поздрави!
януари 18th, 2010 at 21:01
Longanlon казва: „Тоя феър трейд е същата глупост като домашната екология (гаси лампите, не карай кола, боклука разделно) – служи за модерност и успокояване на съвестта, а не за да допринесе нещо реално.“ Пълни глупости. Ако един си изхвърля боклука през прозореца, нищо. Само че когато това се прави от много хора имаме сериозен проблем. Не случайно държавата ни прилича на кочина. Няма лошо да караш кола, но защо трябва да се возиш сам ако можеш да возиш още някого. В дължината на един автобус (от двойните) се събират три автомобила. Ако в тях има по един човек, това са трима души. В автобуса се събират поне 50 без да е тъпкано с хора. После защо имало безкрайни задръствания. Вярно, че градският транспорт в България е под всякаква критика, но все пак не е само в него проблемът. Накрая гасенето на лампите. Около 15% от консумираната електроенергия на планетата е за осветление. Изключвайки неизползваните лампи този процент може да се намали значително. Използването на енергоспестяващи източници на светлина може да намали консумацията за осветление с до 80%. Има ли нужда да ти обяснявам колко вредни газове се изхвълят в атмосферата, за да се произвежда електричество?
Изобщо не съм съгласен с точка 2 от статията. Търговците са били, в момента са и ще бъдат кръвопийци. Надценките, които слагат върху стоките варират от 25% до 500%, като повечето са над 50%. Ще дам и един пример. Производител на бойлери (без имена) произвежда един бойлер за 45 лева. Същият този бойлер в същия град дори се продава за 185-205 лева, като е минал през един прекупвач, който се явява и продавач. Това е реален случай и изобщо не е изключение.
Разбирам идеята богатите да купуват, за да се плаща на бедните, но не разбирам защо трябва да се изхвърля храна вместо да се оползотвори (да се дава на кухни за бедни ако е годна например). Както се пренасели Земята скоро и за богатите няма да има достатъчно храна (скоро в това изречение не значи след ден или месец, а онези с милиардите няма да останат гладни дори в този случай).
Поздрави и браво на автора за статите със закона за защита на потребителите.
януари 19th, 2010 at 9:55
Ами като слагат големи надценки, иди до Чили и си купи евтини банани ве. Феър трейд, един вид.
Или ако ползвам твоя пример – иди до Добрич, натовари си един бойлер и си го занеси у вас. Кво ти пречи? Е, няма да има гаранция, нито сервиз (осигурени по закон от търговеца), ще загубиш цял ден, а и за бензин ще похарчиш стотина лв., ама нали феър трейда ше процъфти…